Om te trouwen heb je onder andere een notaris nodig. Waarom eigenlijk?
De notaris is degene die ervoor zorgt dat de documenten om te kunnen trouwen en de afspraken die je samen maakt, volgens de wet in orde zijn. Tegenwoordig trouw je in beperkte gemeenschap van goederen als je de standaardprocedure volgt. Dan is alles wat je tijdens het huwelijk aangaat en aanschaft van beide partners. Erfenissen en schenkingen blijven eigendom van degene die ze ontvangt. Wil je dat anders dan kun je bij de notaris aangeven dat je bijvoorbeeld liever onder huwelijkse voorwaarden trouwt. Dan kun je helemaal zelf alle afspraken naar eigen wens organiseren. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een eigen bedrijf. Ook regel je bij de notaris het erfrecht, en een eventueel testament.
Notariële akte handig bij kopen van een huis
Alle afspraken worden door de notaris genoteerd en notarieel vastgelegd. Dat is belangrijk als je bijvoorbeeld samen een huis wilt kopen. Vaak wordt er dan naar een notariële akte gevraagd als het gaat om de onderlinge relatie en de juridische en financiële gevolgen die dat kan hebben. Een hypotheekverstrekker ziet graag dat het stevig geregeld is.
Zo’n akte is niet verplicht. Je zou in principe ook met een zelfgeschreven samenlevingscontract toekunnen, maar dat maakt het kopen van een huis er niet makkelijker op. Zoals gezegd; een financieringsmaatschappij heeft graag enige zekerheid.
Verantwoordelijkheid voor kinderen nemen
Ook als er kinderen komen of zijn, is een geldige akte belangrijk. Daarmee laat je zien dat je beiden ook juridisch de verantwoordelijkheid voor de kinderen neemt. Mocht er een kink in de kabel komen, door scheiding of overlijden, dan zijn de zaken goed geregeld en komt niemand in de kou te staan. Dan zijn er zowel rechten als plichten die nagekomen moeten worden. Denk aan kinderalimentatie en een ouderschapsplan of duidelijkheid over de erfenis. Al deze aspecten legt de notaris voor je vast.
De kosten van een notaris
De kosten voor het vastleggen van de akte zijn verschillend. Het hangt af van of je wel of niet af wilt wijken van de standaarddocumenten en of je ook een testament wenst. Laat je hier goed over voorlichten. De kosten vallen meestal tussen de honderd en vijfhonderd euro, afhankelijk van wat je wenst.